XII Šv. Jokūbo festivalis

Apie festivalį

XII Tarptautinis Šv. Jokūbo festivalis
2022 m. rugsėjo 10 – spalio 30 d.

Dedikuojamas Šventiesiems Jokūbo metams ir Ukrainos temai, tai įprasmina ir paties festivalio pavadinimas „Cantus avium“ – „Dainuojantys paukščiai“. Šiai muzikos šventei pasirinkta ir ne ką mažiau ambicinga festivalio programa, apie kurią mintimis dalinosi festivalio meno vadovas prof. Artūras Dambrauskas: „Didžiausias mūsų koncertų siekis skleisti chorinę muziką šiemet įgauna dar didesnę prasmę. Kviesime net į devynis chorinės muzikos koncertus, kuriuose išgirsime didelį pripažinimą Europoje pelniusius chorus iš Latvijos, Lenkijos, profesionaliausius Lietuvos muzikos atlikėjus, turėsime dvi festivaliui dedikuotas premjeras, stambios formos koncertus, o muzikos gurmanai galės pasimėgauti ir kamerinės muzikos vakarais.“

Festivalį organizuoja:
Koncertinė įstaiga valstybinis choras VILNIUS
Pamokslininkų ordino Dominikonų Vilniaus šv. Apaštalų Pilypo ir Jokūbo vienuolynas

Festivalį globoja:
Vilniaus arkivyskupas metropolitas GINTARAS GRUŠAS
Lietuvos Respublikos Prezidentas GITANAS NAUSĖDA

Festivalio akimirkos

Festivalio programa

Festivalio dalyviai

Valstybinis choras „Vilnius“

Jau tapo gražia tradicija, kad festivalio pradžią žymi lietuvių kompozitorių premjeros, dedikuotos festivaliui. Šiemet į atidarymo koncertą rugsėjo 10 d., 20 val., Vilniaus Šv. Apaštalų Pilypo ir Jokūbo bažnyčioje, kvietė Valstybinis choras „Vilnius“ su dviejų mūsų kompozitorių naujausiomis kompozicijomis. Donato Zakaro „Credo“, parašyta liturginiu tekstu, nešanti viltį, tikėjimą ir susikaupimą. Skaidri faktūra, giedri lyrika klausytojams suteiks meditatyvaus nusiteikimo, o štai Giedriaus Svilainio kompozicija įneš daugiau ekspresijos. Oratorija „Dominikonų varpai“, kurią įkvėpė parašyti istoriniai Šv. Augustino ir Tomo Akviniečio tekstai. Kūrinys skirtas atlikti mišriam chorui, solistams, karilionui, vargonams ir mušamiesiems. Ne tik efektingas, bet ir techniškai sudėtingas kūrinys, kurio atlikime pasitelkiamos šiuolaikinės medijos – monitoriai tam, kad viename iš bažnyčios bokštų grojantis kariliono atlikėjas galėtų matyti apačioje esantį dirigentą, kitus muzikantus, ir kad atliekamas kūrinys iš skirtingų bažnyčios erdvių sutaptų laike. Tai didelio profesionalumo reikalaujantis iššūkis, tačiau G. Svilainis nepabūgo to pasikliaudamas tikrų scenos profesionalų patirtimi ir taip klausytojams suteikdamas galimybę patirti neišdildomų įspūdžių.

Lenkijos radijo choras

Kasmet į festivalį rengėjai pakviečia ir dar Lietuvoje neviešėjusius chorus. Šiemet vienas tokių buvo Lenkijos radijo choras, meno vadovė ir dirigentė Maria Piotrowska-Bogalecka. Nors kolektyvas skaičiuoja 74 metus, Lietuvos publika iki šiol neturėjo progos išgirsti aukšto lygio choro, kuris didelį dėmesį skiria lenkų kompozitorių muzikai, daug koncertuoja, keliauja po pasaulį, įrašinėja Lenkijos nacionaliniam radijui ir televizijai. Pirmasis choro koncertas Lietuvoje įvyks 2022 m. spalio 1 d., 19 val., Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje, rengiamas bendradarbiaujant su Lenkijos kultūros ir paveldo ministerija bei Lietuvos nacionaline filharmonija.

Torūnės choras „Astrolabium“ ir „Capella Bydgostiensis“

Šv. Jokūbo festivalyje viešėjo ir dar vieni svečiai iš Lenkijos. Torūnės choras „Astrolabium“, dirigentė Kinga Litowska, kartu su pasaulinę šlovę pelniusiu kameriniu ansambliu „Capella Bydgostiensis“, meno vadovas ir dirigentas Piotr Plawner, 2022 m. rugsėjo 24 d., 18 val., Pilaitės Šv. Juozapo bažnyčioje atliko šiuolaikinio lenkų kompozitoriaus Miłoszo Bembinowo kūrinius ir Argentinoje gimusio Martino Palmieri „Misa a Buenos Aires“. Nors tai yra mišios chorui lotynų kalba, bet skambantys tango akordai panardins klausytoją į intensyvių emocijų, aistros ir sinkopuoto ritmo pasaulį.

Valstybinis choras „Latvija“

Tarp iškiliausių festivalio svečių iš užsienio ypatingas kolektyvas, didžiausias profesionalus choras Baltijos šalyse – Valstybinis choras „Latvija“ ir jo vyriausiasis dirigentas Māris Sirmais. Choro kūrybinis braižas, unikalus skambesys, latvių chorinės muzikos tradicijų puoselėjimas išskiria šį kolektyvą iš daugelio kitų. Itin pabrėžiama kolektyvo vokalinė kultūra, atlikimo preciziškumas, beribės interpretacijų galimybės. Vilniaus klausytojams choras „Latvija“ paruošė programą, kurioje atsiskleis visas kolektyvo amplua – gebėjimas įtaigiai atlikti įvairių epochų ir žanrų chorinę muziką. Koncertas „Fragmentai” įvyko 2022 m. rugsėjo 28 d., 19 val., Vilniaus Šv. Kotrynos bažnyčioje.

Kauno valstybinis choras

Iš Lietuvos profesionalių chorų klausytojai išgirs monumentalią Kauno valstybinio choro programą. Joje – Johanno Sebastiano Bacho meistriškai sukomponuoti motetai, kurie dar vadinami „motetinėmis fūgomis”. Kauno valstybinis choras, diriguojamas Roberto Šerveniko, š. m. rugsėjo 21 d., 20 val., Vilniaus Šv. Ap. Pilypo ir Jokūbo bažnyčioje atliko keturis iš aštuonių išlikusių J. S. Bacho motetų, kurie skambės taip, kaip buvo atliekami J. S. Bacho tarnystės Šv. Tomo bažnyčioje Leipcige metais – pritariant vargonų pozityvui ir violončelei.

Šv. Jonų bažnyčios gospel choras

Gausias chorų gretas papildė ir Šv. Jonų bažnyčios gospel choras, kuris į festivalį įnešė ritmiškesnės muzikos, nes pirmą kartą pasirodė su ritmo grupe ir atliko gospel muziką, gimusią JAV pietinėse valstijose, kur jos skambesiui daugiausia įtakos padarė bliuzas bei kantri žanras. 2022 m. spalio 22 d., 18 val., Šv. Juozapo bažnyčioje skambėjo šiuo stiliumi aranžuotos seniausios gospel giesmės.

Grupė „Il Senso”

Šv. Jokūbo tarptautinis festivalis kasmet plečia ne tik atlikėjų, stilių, bet ir žanrų įvairovę. Greta chorinės muzikos įsilies ir įdomūs kamerinės muzikos koncertai. Š. m. rugsėjo 14 d., 20 val., Vilniaus Šv. Ap. Pilypo ir Jokūbo bažnyčioje išgirdome keturių jaunų vokalistų grupę „Il Senso”, kuri susikūrė tik prieš kelis metus, tačiau greitai ir sėkmingai įsiveržė į šalies koncertinį gyvenimą.

Kseniya Bakhritdinova-Kravchuk (sopranas) ir pianistas Darius Mažintas

Dar vieną kamerinės muzikos vakarą spalio 5 d., 20 val., Šv. Ap. Pilypo ir Jokūbo bažnyčioje dovanojo soprano ir fortepijono duetas. Tai Ukrainos nacionalinio operos ir baleto teatro solistė Kseniya Bakhritdinova-Kravchuk, kūrusi vaidmenis Ukrainos, Europos ir Azijos operos teatruose, tačiau prasidėjus karui ji paliko šalį, o prieglobstį rado Lietuvoje. Čia bendradarbiauja su Lietuvos nacionaliniu operos ir baleto teatru, rengia koncertus ir atstovauja savo šalį pristatydama Ukrainos kompozitorių kūrybą. Kartu su soliste koncertavo pianistas Darius Mažintas, daug dėmesio skiriantis Ukrainai ne tik savo kūrybinėje, bet visuomeninėje veikloje.

Jurga Šeduikytė ir Diana Encienė (vargonai)

Kamerinės muzikos amplua išvysime ir visiems puikiai pažįstamą dainininkę Jurgą Šeduikytę. Siekis leistis į vis naujas ir kupinas profesinių iššūkių saviraiškos keliones savaime pakreipė dainininkę nauja kryptimi – baroko ir klasikos link. Taip gimė nauja programa su vargonininke Diana Enciene. Spalio 9 d., 13 val., Vilniaus Šv. Kazimiero bažnyčioje skambėjo baroko epochos kūryba ir pačios Jurgos atliekamos autorinės kompozicijos.

Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras

Pabaigos koncertas įprasmins šių metų festivalio dedikaciją, skirtą Šventiesiems Jokūbo metams ir karui Ukrainoje. Jame skambėjo iškilūs šiuolaikinių Ukrainos ir Lietuvos kompozitorių darbai – Valentino Silvestrovo Septintoji simfonija ir lietuvių autorės Zitos Bružaitės 2015 m. sukurtas Requiem. Šiuos kūrinius spalio 30 d., 19 val., Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje atliko Valstybinis choras „Vilnius“ ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, dirigentas Modestas Pitrėnas.

Sutinku
Font Resize
Contrast